TWORZENIE POZYTYWNEGO WIZERUNKU W ŚRODOWISKU LOKALNYM POPRZEZ PROMOCJĘ BAZY ORAZ WARTOŚCI EDUKACYJNEJ:
- Udział w szkolnych, lokalnych i ogólnopolskich konkursach i akcjach.
- Bieżące umieszczanie informacji dotyczących działalności naszego gimnazjum na szkolnej stronie internetowej, lokalnych portalach informacyjnych, gazetach lokalnych, szkolnej gazetce „BUDAnews” redagowanej przez uczniów.
- Zapraszanie na uroczystości szkolne rodziców, przedstawicieli Rady Rodziców, Rady Miasta, organów prowadzących.
NAWIĄZANIE WSPÓŁPRACY Z:
1. Radą Miasta –
a) zaangażowanie się uczniów w pracy Młodzieżowej Rady Miasta.
b) drugie miejsce naszego gimnazjum w powiecie lęborskim w ilości zebranych Czekoladowych Mikołai (praca na rzecz innych ludzi).
2. Młodzieżową Radą Województwa Pomorskiego w Gdańsku
– praca naszej uczennicy, reprezentantki naszego miasta Nikoli Matzocha w działaniach MRWP.
3. Burmistrzem Miasta Lęborka
– wręczenie wyróżnień i nagród uczniom szkół w kategoriach: nauka, sport oraz sztuka i kultura. W kategorii nauka wyróżnienie otrzymali: Paweł Siuciak i Mateusz Nawojczyk. W dziedzinie sport wyróżniony został: Sławomir Dosz (już absolwent naszego gimnazjum). Warto wspomnieć także, że inny absolwent naszego gimnazjum Adam Dosz w kategorii sport otrzymał nagrodę główną jako uczeń LO I, a inne nasze absolwentki w kategorii sport szkół wyższych Magdalena Michalska i Kamila Pobłocka otrzymały wyróżnienie. Również Dawid Mielewczyk w kategorii sztuka i kultura.
4. Lęborskimi i okolicznymi szkołami i przedszkolami:
– Przedszkole nr 5 –
a) czytanie na głos dzieciom w przedszkolu – udział w akcji w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”,
b) „Mali, wielcy odkrywcy” – zainteresowanie przedszkolaków nauką ścisłą poprzez zabawę, przeprowadzenie doświadczeń przez gimnazjalistów. Tegoroczna edycja nosi nazwę “MINI LABORATORIUM”. Przedszkolaki oglądały pod mikroskopem gotowe preparaty, a następnie przy użyciu odpowiednich przyrządów przygotowywały własne.
– Zespół Szkół nr 3 w Lęborku – udział razem z Gimnazjum nr 3 w spotkaniu profilaktycznymz terapeutami i osobami dotkniętymi uzależnieniami (pacjentami) z Ośrodka Terapii i Uzależnień z Broczyny.
– Gimnazjum w Nowej Wsi Lęborskiej – uczestnictwo w Nocy Odkrywców. Dzięki uprzejmości gimnazjalistów z Klubu Młodych Odkrywców można było zobaczyć jak piękny i zadziwiający jest świat nauki, a także przybliżyć postać naukowca Marii Skłodowskiej-Curie jako człowieka z pasją.
– Zespół Szkół Mechanicznych i Informatycznych –
a) udział w wykładzie nt. „Budowa Portu Gdyńskiego w okresie międzywojennym” prezentowanym przez Starszego Kustosza Działu Historycznego Muzeum Miasta w Gdyni, Dariusza Małszyckiego,
b) spotkanie z przedstawicielami religii monoteistycznych, polegające na zderzeniu się religii katolickiej, islamu i żydowskiej; młodzież mogła dowiedzieć się w ciekawy sposób co łączy a co dzieli te wyznania.
c) doradztwo zawodowe, reprezentacja szkoły i jej kierunków nauki.
– Zespół Szkół Gospodarki Żywienia i Agrobiznesu – spotkanie miało na celu przygotowanie uczniów do wyboru ścieżki zawodowej po ukończeniu szkoły, przekazanie informacji na temat tego kim jest doradca zawodowy i gdzie można go znaleźć, a także zapoznanie młodzieży z ofertą ZSGŻiA w Lęborku.
– Liceum Ogólnokształcące nr 1 – uczestnictwo gimnazjalistów w– pokazach doświadczeń naukowych 2014” Nerd Night. Gimnazjaliści mieli okazję stanąć „oko w oko” z naukami ścisłymi. Pokazy, wykłady i doświadczenia obejmowały zagadnienia z fizyki, chemii, matematyki a nawet kosmologii.
5. Uczelniami wyższymi:
– Uniwersytet im. M. Kopernika w Toruniu – uczestniczenie naszej młodzieży w pokazach doświadczeń chemicznych „Chemia małej skali”, prowadzonych przez pracowników uniwersytetu w naszym gimnazjum.
– Gdański Uniwersytet Medyczny – zajęcia laboratoryjne z genetyki przeprowadzone przez dr Ewę Miłosz z Pracowni Diagnostyki Molekularnej.
– Uniwersytet Gdański, wydział chemii – spotkania, których celem jest pokazanie, że chemia to nie tylko trudne wzory na tablicy i książki, ale to interesujące, kolorowe często zaskakujące i mające wiele wspólnego z codziennym życiem eksperymenty.
– Akademii Pomorskiej w Słupsku – udział w ogólnopolskiej akcji Nocy Biologów pt. „Kuchenne rewolucje”, gdzie pod okiem wykładowców uczniowie przygotowywali, a następnie obserwowali preparaty mikroskopowe z popularnych warzyw oraz wzięli udział w wykładzie „Płazy Pomorza”, podczas którego zapoznali się z ginącymi gatunkami płazów na terenie województwa pomorskiego. Uczniowie poszerzyli wiedzę z biologii i niewątpliwie rozwinęli zainteresowania w tej dziedzinie.
6. Szkołami zagranicznymi:
– Prywatna szkoła językowa z Corfu w Grecji –
a) udział młodzieży w wideo-konferencjach przeprowadzonych w języku niemieckim i angielskim,
b) wysłanie kartek świątecznych do kolegów i koleżanek z Grecji przygotowane przez uczniów klas I-III na zajęciach z języka niemieckiego i angielskiego. Życzenia zostały napisane w języku niemieckim i angielskim.
7. Instytucjami edukacyjnymi:
– Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno – Wychowawczy w Mostach zajmujący się edukacją i rewalidacją dzieci niepełnosprawnych wzbogacił się o nowe pomieszczenia dydaktyczne, nasi uczniowie wzięli udział w uroczystym otwarciu nowej części ośrodkaoraz wspólnym śpiewaniu kolęd.
– Centrum Nauki „Eksperyment” w Gdyni – uczniowie w bezpiecznych warunkach samodzielnie eksperymentowali, poznawali prawa zachodzące w przyrodzie, przeprowadzali doświadczenia i badali zjawiska z różnych dziedzin nauki. Nauczanie poprzez zabawę – główna idea nie tylko Gdyńskiego Eksperymentu, pozwala również na realizację kluczowych punktów podstawy programowej.
– Centrum Wystawienniczo-Konferencyjne AmberExpo w Gdańsku – celem wizyty były Dni Energii. Była to bardzo ciekawa lekcja w terenie, a swym zakresem obejmowała przede wszystkim przedmioty ścisłe. Gimnazjaliści odwiedzili stoiska uczelni wyższych, zakładów produkcyjnych i firm zajmujących się źródłami energii odnawialnej.
–Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku – lekcja demokracji i historii współczesnej w jednym. Nowoczesne, interaktywne wystawy muzeum zaciekawiły młodzież, która dowiedziała się m.in. z jakim trudem i kosztem Polacy wywalczyli niepodległość naszego państwa.
8. Osobami związane ze szkołą lub miejscowością:
– Zawodowa kosmetyczka, Justyna Śmiechowska – spotkanie w ramach warsztatów edukacyjno – profilaktycznych, hasłem przewodnim była skóra i jej higiena w okresie dojrzewania, uczennice mogły skorzystać z cennych uwag i porad na temat prawidłowego oczyszczania i pielęgnowania skóry twarzy.
– Dietetyk, Daria Opara – spotkanie na celu przybliżenia uczniom modelu żywienia odpowiedniego dla ich grupy wiekowej. Tematyka zachęciła gimnazjalistów do przestrzegania prawidłowych nawyków żywieniowych, profilaktyki nadwagi i otyłości, zaburzeń odżywiania i innych chorób dietozależnych.
9. Współpraca z:
– Policją – lęborscy policjanci zorganizowali liczne spotkania edukacyjne mające na celu uświadomienie młodym ludziom zagrożeń, na jakie mogą się natknąć.
– Państwową Strażą Pożarną w Lęborku – przeprowadzenie próbnej ewakuacji szkoły.
– Poradnią Psychologiczną – Pedagogiczną – pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
– Dziennikiem Bałtyckim – prezentowanie artykułów z wydarzeń szkolnych,
– www.lebork24.info – umieszczanie informacji dotyczących wybranych wydarzeń szkolnych,
– Radio Kaszebe – uczniowie z koła dziennikarskiego przypatrzyli się z bliska pracy radiowca w lokalnym radio, mieli możliwość przysłuchiwania się wiadomości przekazywanych słuchaczom w języku kaszubskim, zwiedzili studio do nagrywania spotów reklamowych, poznali pracę producenta dźwięku, realizatora radiowego oraz lektora.
– Radio Gdańsk – pogłębienie wiedzy temat pracy radiowca w Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radiowa, poznanie historii, misji oraz z tajników i produkcji radiowej – wycieczka klasy dziennikarskiej.
– Synagogą w Gdańsku – pogłębienie wiedzy najstarszej religii monoteistycznej – judaizmie, struktury i działania gmin żydowskich w Polsce, obyczajów codziennych i świątecznych, znaczenia i pochodzenia Tory.
10. Współpraca z organizacjami sportowymi i kulturalno – sportowymi:
– Centrum Sportu i Rekreacji w Lęborku – współpraca w organizacji i koordynacji zawodów sportowych zgodnych z kalendarzem rozgrywek sportowych województwa pomorskiego wojewódzkiego szkolnego związku sportowego w Gdańsku.
– Kaszubskie Towarzystwo Sportowo – Kulturalne w Luzinie – współpraca
w szkoleniu piłkarzy, organizacji rozgrywek i działań sportowych.
– KTS-K Lew Lębork – współdziałania na rzecz rozwoju i popularyzacji piłki nożnej, organizacji sprzętu i obiektów sportowych, rozgrywek szkolnych i międzyszkolnych oraz udziału w ligowych rozgrywkach Gdański Junior Młodszy B1 w ramach Pomorskiego Związku Piłki Nożnej.
– Lęborskie Towarzystwo Sportowe UNIA – współpraca w ramach szkolenia siatkarskiego, organizacji sprzętu i obiektów sportowych, organizacji turniejów, rozgrywek szkolnych i międzyszkolnych.
– Sekcja Tenisa stołowego Pogoni Lębork – współpraca w ramach szkolenia tenisa stołowego, organizacji turniejów, rozgrywek szkolnych i międzyszkolnych.
ZARZĄDZANIE OCZEKIWANIAMI UCZESTNIKÓW EDUKACJI PROCESU EDUKACYJNEGO:
– informowanie o osiągnięciach uczniów, na zebraniach wychowawców z rodzicami, spotkaniach indywidualnych, rozmowach telefonicznych i droga elektroniczną poprzez e-mail oraz e-dziennik,
– informacja o bezpiecznej szkole – umieszczenie informacji na stronie internetowej, udział w akcji ”Bezpieczna szkoła” (uzyskanie certyfikatu), bieżące rozmowy młodzieży z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym, spotkania z policją, przeprowadzenie próbnej ewakuacji szkoły w razie zaistniałego zagrożenia, udział uczniów w licznych programach i występach profilaktycznych organizowanych na terenie szkoły i miasta,
– szybki przekaz aktualności poprzez stronę internetową szkoły, portale informacyjne, np. www.lebork24.info, gazetki szkolne, wystawy tematyczne,
– prezentacja programów oraz ich ewaluacja – na radach pedagogicznych, spotkaniach bloków przedmiotowych.
TWORZENIE POCZUCIA PEWNOŚCI U RODZICÓW, UCZNIÓW, KANDYTATÓW SZKOŁY:
– włączanie rodziców i uczniów w działania decyzyjne (wpływ na dokumentację szkolną, m.in. koncepcję pracy szkoły, programy wychowawcze, profilaktyczne; działania promocyjne szkoły; praca na rzecz Rady Rodziców i zespołu klasowego),
– informowanie o osiągnięciach uczniów, ale także o niepowodzeniach szkoły (włącznie z programem poprawy niedociągnięć),
– wystąpienia publiczne (nie tylko w klasach) dyrektora, nauczycieli, uczniów – podczas uroczystości szkolnych i lokalnych; w ramach organizowanych akcji,
– galerie zdjęć z życia codziennego szkoły – bieżąca prezentacja na stronie internetowej szkoły,
– kontakty poprzez spotkania (zebrania), rozmowy indywidualne, rozmowy telefoniczne, Internet, sms, e-dziennik,
– tradycyjne imprezy szkolne – zapraszanie na uroczystości rodziców, mieszkańców lokalnej społeczności, władz miasta.